Sunday, April 08, 2012

Havacilik Muzesi

Gecenlerde, Sinsi'yle yakinlarda bulunan havacilik muzesine gittik. Benim icin cok ogretici ve guzel bir gundu, ama sanirim sorularimla Sinsi'nin kafasini biraz sisirdim. Bir daha benimle bir yere gelir mi bilemiyorum :p :p Sahsi gorusum, boyle yerlere isi bilen teknik birileriyle gidilmeli. 

Muze havacilikla ilgili oldugundan, muzenin insa edildigi bina da sehir disinda birbiriyle baglanmis  iki buyuk hangardan olusuyor. Giriste, yani biletlerin alindigi gisenin onundeki bolum, tarihteki Alman kadin pilotlara ayrilmis. Daha cok fotograflara, gunluklere yer verildigi icin bu kisim beni pek cezbetmedi. 

Girisi gectikten sonra karsimiza cikan ilk hangari tarihi bir duzen icinde gezdik. Alman planor Otto Lilienthal'in kuslardan esinlenerek insa ettigi ilk planorunu, bisiklet tamircisi olan Wright Kardeslerin Lilienthal'den planlari asirarak ABD'de yaptiklari ilk motorlu ucaklari gorduk. Ardindan gene sirayla Alman ve Ingiliz I. Dunya Savasi ucaklari olan tek kisilik Focker Dr.1Sopwith Camel, Junkers F13, Fw 44J Stieglitz gibi tarihin onemli sahnelerinde gorev almis bir takim ucaklari inceledik. Ayrica, pilot kiyafetlerine, kitaplarina ve eskizlerine bakma firsatimiz da oldu.







Ben bir ara, ozellikle 1. hangardaki ucaklarin ve giristeki planorun gercek olmadigini, cok ince materyallerden yapilmis hafif maketler olduklarini, eger gerceklerse olsem boyle birseye binmeyecegimi, o zaman ki insanlarin gercekten cesaretli oldugunu savundum. Sinsi bana katildi, maket olabileceklerini ama simdi bindigimiz ucaklarinda dusundugum gibi cok kalin materyallerden olusmadigini ince ama saglam kompozit materyallerden yapildigini anlatti. Hafiften bir tirstim, "Buraya gelmekle iyi mi yaptik kotu mu yaptik bilemedim..." bakisi attim. Sinsi kahkahayi basti ve  ileri gidip beni daha cok korkutmak istercesine ucaklarda baglanti elemani olarak vida kullanilmadigini basincla centikler atildigini gosterdi. "Insan bazi seyleri bilmeyince kafasi daha rahat oluyor sanki..." dedim. Centik nedir yaaa?? Kocaman ucak centiklenir mi? "Adam akilli vidalayin su ucaklari..." dediysemde centiklerin vidalardan daha saglam olduguna en sonunda ikna oldum.

Birinci hangardan sonra ikinci hangara gectik. Orda Rolls Royce ve General Electric uretimi olan jet motorlarini inceledik. Motorlarin icinde hava nasil sikistiriliyor, sikisan havada artan oksijenle yakit nasil yaniyor, yanan yakit nasil disari atiliyor hepsini sanki isime yarayacakmis gibi bir bir ogrendim. Dev jet  motorlarinin baglantilariyla ilgili garip ve gayet saf sorular sordum.  F16 larin yakitlarinin cabucak bittigini, dolayisiyla yakit ihmali olmadan kolay kolay okyanusu gecemeyeceklerini, jetlere her onune gelenin  binemeyecegini, sadece G kuvvetine dayanabilen insanlarin jet kullanabildigini duydum. Yani birgun olurda calistigim sirketin CEO'su olsam jetle bir kitadan diger kitaya gecmek o kadar da kolay degilmis :p Butcem el verse, vucudum G yi kaldiramayabilirmis :)) 






Gun sonundaki favorim ise icine girip inceleme sansimizin oldugu sari Rus ucagi  AN-2 ydi. Tum ucaklar AN-2 gibi guzel renklerde olamazlar mi acaba?? Havada sari, mavi, pembe renkli ucaklar dolassalar gokyuzu daha neseli olmaz mi? 

No comments: